luontohaaste

Nesteytys talviretkillä – juotko riittävästi retkeillessäsi?

Kaupallisessa yhteistyössä NOSHT

Muistatko juoda säännöllisesti?

Tuntuuko, että silmät ovat telttayön jälkeen turvoksissa ja päätäkin hiukan jomottaa? Nämä voivat olla merkkejä nestehukasta, joka salakavalasti hiipii retkeilijän seuraksi. Me ollaan jouduttu opettelemaan riittävää juomista ympäri vuoden retkeillessä, mutta talviretkillä siihen pitää keskittyä erityisen paljon. Miten onkin niin vaikeaa juoda riittävästi viileällä säällä? Kuinka paljon nestettä retkeilijä oikein tarvitsee? Entä miten lumesta voi sulattaa juomavettä? Pureudumme nyt siis talvisen retkeilyn nesteytysvinkkeihin, yhteistyössä Nosht- brändin kanssa. Nosht valmistaa laadukkaita urheilujuomajauheita, jotka soveltuvat erityisen hyvin myös monenlaiseen retkeilyyn. Nappaa vinkit alta ja lähde keväthangille seikkailemaan!

Kuinka paljon tarvitsemme nestettä?

Ensin on hyvä selvittää kuinka paljon oma nestetarve kullakin retkellä on. Nesteen tarve on yksilöllistä ja riippuu myös muista tekijöistä, kuten liikkumistavasta, liikkumisnopeudesta, maastosta sekä vallitsevasta lämpötilasta. Suositusten mukaan on turvallista mennä, mutta yksilöllinen ja itselle sopivin tapa löytyy yleensä kokeilemalla ja harjoittelun myötä. Normaali aikuisen nesteytystarve päivässä voidaan karkeasti sanoa olevan 2-3 litraa. Tämä määrä sisältää kaiken päivän aikana juoden tai syöden nautittavan nesteen. Retkelle tuleekin varata vähintään tuo määrä, mieluusti enemmän ja reippaasti liikkuessa vielä runsaammin.

Talvella kannattaa välttää retkeillessä turhaa hikoilua. Tämä onnistuu säätelemällä joko vaatetusta tai liikkumisvauhtia. Kerrospukeutumalla on helppo vähentää tai lisätä vaatetta ja näin välttää turhaa hikoilua. Hikoillessamme hukkaamme turhaan nesteitä ja myös vaatteet yllämme kostuvat hien myötä ja täten myös viilentävät meitä turhaan tauoilla ja leirissä.


Oletko koskaan sulattanut juomavettä lumesta?

Jos saat kannettua retkelle mukanasi riittävän määrän nestettä, hyvä niin! Jos taas on kyse yhtään pidemmästä retkestä, voi kyseeseen tulla luonnonvesien ja talvella myös lumen hyödyntäminen. Luonnonvesien saanti ei ole aina talviaikaan helpoimmasta päästä, joten voit napata tästä vinkit juomaveden sulattamiseen lumesta. Ensinnäkin, lumen sulattamiseen kannattaa käyttää puhdasta kattilaa ja tehokasta kaasu- tai bensakeitintä. Me suositaan talviretkillä yleensä nimenomaan bensakeitintä. Aloita kaatamalla kattilaan niin sanottu siemenvesi, eli tilkka puhdasta vettä. Ilman siemenvettä on hyvin mahdollista, että kattilan pohja kärähtää nopeasti! Siemenveden päälle voit täyttää kattilan puhtaalla lumella ja aloittaa sulattamisen. Seuraa lumen sulamista ja lisää lunta riittävän usein. Jos haluat varmistua siitä, että vesi on täysin bakteereista puhdas, voit keittää sulatettua lumivettä 5 minuuttia. Sen jälkeen vesi on käyttövalmista. Voit esimerkiksi maustaa juomaveden lempimaullasi Nosht juomajauheista tai pullottaa sen kiehuvan kuumana termariin kaakaojauheen kera. Avot!

Luontohaasteen vinkit nesteytykseen talviretkellä:

Me ollaan opittu kantapään kautta, miten tärkeää nesteytys on ja siksi pidetään nykyään kiinni hyväksi havaituista käytänteistä. Selkeät rutiinit tuo turvaa kovissakin olosuhteissa, kuten talvisella hiihtovaelluksella.

  • Käytä reilun kokoisia astioita, niin mukeja, termareita kuin juomapullojakin.
  • Valmista nestepitoisia ruokia esim. keittoa lounaalla.
  • Pakkaa mukaan monenlaista juomaa ja nimenomaan sellaista josta PIDÄT, jotta mielesi tekee myös juoda.
  • Juo kaikilla tauoilla ainakin kupillinen lämmintä juomaa, näin saat kroppaa lämmitettyä myös sisältä päin.
  • Älä välttele vessassa käyntiä ja sen takia säästele juomista, vaikka onkin talvi. Talvisten vessakäytänteiden harjoittelu kannattaa ja lisää mukavuutta retkillä.
  • Juo myös illalla, jos janottaa. Jos vessahätä yllättää yöllä, mene heti vessaan. Turha pidättäminen ja vessassa käynnin pitkittäminen kuluttaa energiaa ja keventää yöunia.
  • Tarkkaile virtsan väriä retken aikana. Tumma virtsa tarkoittaa, että nesteytystä pitäisi lisätä, kirkas virtsa taas antaa osviittaa hyvästä nestemäärästä kehossa.

Nosht juomajauheet mukana retkillä

Me ollaan kaivattu omilla retkillä tuttuja ja turvallisia makuja niin ruoassa kuin nesteissä. Omaa normaalia ruokavaliota ei kannata pyöräyttää retkellä päälaelleen, jotta vatsa pysyy menossa mukana. Myös Nosht-tuotteet ovat olleet meillä käytössä niin arjen kuin harrastusten mukana ja ne on suunniteltu vatsaystävällisiksi. Siksi näitä urheilujuomajauheita onkin helppo suositella talvisten retkien nesteytykseen. Samalla kun juot nestettä, joka oikeasti maistuu hyvältä, saat juomasta tärkeitä hiilihydraatteja ja elektrolyyttejä, jotka auttaa jaksamaan retkellä!

Nosht mustaherukkainen talvijuomajauhe sopii erityisesti talviseikkailulle, niin lyhyemmille kuin pidemmillekin. Se sisältää paljon C-vitamiinia ja maistuu joko kuumana tai kylmänä. Annostelu on super helppoa ja vastassa on jo lapsuudesta tuttu mustaherukan maku! Sekoitus pakkauksen ohjeen mukaan toimii meidän mielestä hyvin. Talvijuomajauhe on ollut meillä jo pitkään käytössä ja tätä meillä on erityisesti talven pidemmillä ja reippaammilla retkillä mukana termospullossa. Joka tauolla pyritään juomaan vähintään termospullon korkillisen verran lämmintä juomaa ja syömään pientä välipalaa.

Nosht korkeaenergiset juomajauheet ovat myös loistavia retkeilijän nesteyttäjiä ja toimivat niinikään myös mainiosti talvella. Korkeaenergisissä juomajauheissa on runsaasti hiilihydraatteja pakattuna pieneen tilaan. Parasta näissä onkin se, että pienestä jauhemäärästä riittää isoonkin määrään nestettä! Perusohjetta laimeampaa juomaa tekemällä, saa siis pienessä tilassa kulkemaan paljon juomajauhetta. Perusohjeen mukaan juomajauhetta voi sekoittaa 54g eli yhden pakkauksen mukana tulevan mitallisen verran oman maun mukaan 250ml-1000ml nestettä. Meidän retkeilyssä käyttämät juomapullot on useimmiten litran kokoisia ja näistä juomajauheista mitallinen eli 54g jauhetta riittää mainostikin litraan vettä. Juoma pysyy edelleen maukkaana ja riittävän kevyenä janojuomana.

Korkeaenergisissä juomajauheissa makuvaihtoehtoja on kaksi: mustikka & puolukka tai tyrni. Mustikan ja puolukan yhdistelmä on tutun marjaisa, mutta samaan aikaan kevyen raikas, sillä se sisältää myös ripauksen piparminttua. Tämä maistuu retkillä ja urheilusuorituksissa ympäri vuoden! Tyrni taas ihastuttaa hapokkuuden ja makeuden yhdistelmällään. Ihanaa, että on erilaisia vaihtoehtoja, sillä makujen kirjo virkistää myös retkeillessä!

Joko sä oot kokeillut Nosht tuotteita? Kattavat makuvaihtoehdot koko valikoimassa on erityisesti meidän mieleen. Hyvänmakuisen ruoan, juoman ja välipalojen merkitys korostuu retkellä ja voi parhaassa tapauksessa olla isona osana elämystä! Riittävän nesteytyksen lisäksi on tietenkin tärkeää kiinnittää huomiota myös ravitsevaan ruokaan ja välipaloihin. Tästä aiheesta jatkammekin seuraavalla kerralla.

Mukavia seikkailuja ja retkihetkiä!

1 reply »

Vastaa