Talviretkeilijän energiantarve – hyvää ruokaa ja maukkaita snacsejä

Kaupallisessa yhteistyössä: NOSHT


Talviretkellä energian kulutus kasvaa

Talvella retkeily on mahtavaa monestakin syystä, mutta meille yksi lemppari asia on retkiruoka ja sen tärkeys korostuu erityisesti talven reissuilla. Mitä pidempi reissu, sitä enemmän on merkitystä sillä, että ruokaa on riittävästi ja, että se on hyvää. Ruoka on energiaa, joka pitää meidät lämpimänä sekä toimintakuntoisena. Jo pelkästään kylmissä keleissä oleminen lisää energiankulutustamme ja ainakin meidän kokemuksen mukaan usein talvella retkeily on myös liikkumistavoiltaan energiaa enemmän kuluttavaa. Umpihangessa hiihtäminen ahkio perässä ja metsämaastossa lumikenkäily kuluttavat helposti enemmän energiaa, kuin vaikkapa melonta tai patikointi polkuja pitkin.

Tämä teksti on toteutettu yhteistyössä vatsaystävällistä ja herkullista treeniruokaa valmistavan Noshtin kanssa. Meillä on ollut Nosht-tuotteita käytössä niin kesän juoksureissuilla ja vaelluksilla, kuin talven reissuissakin jo useamman vuoden. Kurkkaa myös yhteistyössä tehty postaus nesteytyksestä viileillä retkillä.

Retkillä on hyvä tarkistaa kolme perusasiaa päivittäin, etenkin jos tuntuu, että retki alkaa tuntua ikävältä tai erityisen raskaalta. Tarkista:
1. oletko syönyt riittävästi?
2. oletko juonut?
3. onko vatsasi toiminut?

Näiden lisäksi on myös syytä tarkastella, että onko sinulla riittävän lämmin. Lämpötilaa tulee säätää myös vaatetuksella ja hyvä perusohje onkin se, että vähentää vaatetusta liikkuessa niin, ettei hikoile ja tauoilla lisää vaatetta niin, ettei ehdi tulla kylmä. On kuitenkin hyvä myös muistaa, että kroppaan hiipii kylmä ja päähän harmitus vääjäämättä, jos energiaa ei ole riittävästi.

Energiankulutus on hyvin yksilöllistä ja onkin tärkeä löytää omat tavat toimia. Millaisia ruokia sinun tekee mieli syödä, millaisia välipaloja syöt, kuinka paljon ja milloin? Tällaiset asiat oppii tekemällä ja kokeilemalla ja mikä parasta retkeilemällä. Aikuisen naisen keskimääräinen energiantarve vuorokaudessa on 1800–2100 kilokaloria (kcal) ja miehen 2200–2600 kcal, mutta yksilölliset erot voivat olla suuriakin. Talvella retkeilyyn liittyen liikunta sekä kylmässä oleminen lisää energiankulutustasi. Talvisella pitkällä hiihtovaelluksella energian kulutus voi nousta jopa 4000-5000 kcal, joten tällöin energian saantiin tulee kiinnittää jo selvästi enemmän huomiota. Retkeillessä energiankulutukseen vaikuttaa myös, millaisessa maastossa liikumme ja millaiset kantamukset meillä on mukana. Retkeilijän energiansaanti koostuu ravitsevista päivittäisistä aterioista sekä ruokailuja täydentävistä välipaloista.


Hyvä ruoka on avainjuttu kaikilla retkillä, mutta talvella tähän pitää kiinnittää vielä enemmän huomiota


Kaiken a ja o, niin kotona kuin retkilläkin on hyvä ja ravitseva ruoka. Hyvä ja ravitseva retkiruoka voi tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Meidän kokemuksen mukaan retkiruuan tulee olla herkullista, vaihtelevaa sekä suhteellisen helppoa valmistaa. Me usein esivalmistellaan retkiruokia jo ennen retkeä valmiiksi kuivaamalla ja itse kokkailemalla. Näin ruoka on sellaista, joka sopii omaan makuun ja on suhteellisen samanlaista kuin kotonakin. Kun ruoka on itselle tuttua, välttyy reissussa muun muassa ikäviltä vatsavaivoilta.


Nosht- tuotteet noudattavat samaa ideologiaa ja sen takia olemme niistä tykänneetkin. Raaka-aineet ovat laadukkaita ja vatsaystävällisiä, joten sinun ei tarvitse huolehtia mahdollisista vessaongelmista. Lisäksi tuotteet ovat maukkaita ja makuvaihtoehtoja löytyy jokaiselle. Kaisan lempparit vauhtikarkeista ovat salmiakki ja tyrniappelsiini, Ella taas valitsee mieluiten vadelma&sitruuna yhdistelmän ja maistelee innoissaan usein vaihtuvia kausimakuja. Makuvaihtoehtojen valikoima ilahduttaa ja jos totta puhutaan, niin useimmat vauhtikarkeista on niin herkullisia, että niitä tekisi mieli syödä vähän joka välissä. Mutta hei, eikö retkellekin voi lähteä ihan vaikka hyvän ruoan ja välipalojen takia? 😉 Täältä lisää infoa näistä herkullisista eväistä.

Saimme testiin Noshtin uudet herkulliset retkipuurot. Nämä aamu- tai välipalaksi sopivat tuotteet eivät ole vielä myynnissä, eikä niillä ole vielä nimeäkään. Puurojen pitäisi olla kaupoissa tänä kesänä. Herkulliset vegaaniset puurot ovat mauiltaan suklainen Rasperry peanut chocolate sekä herkullinen Salted caramel. Nämä puurot valmistuvat kätevästi kylmälläkin vedellä ja tekeytyvät valmiiksi hetkessä ja näin toimivat vaikka kesän kevyt retkillä tai juoksuvaelluksilla, mikäli keitintäkään ei halua kantaa mukana. Nosht puurot ovat kaurapohjaisia energiarikkaita ja lempeitä vatsalle. Yhdessä puuropussissa on 50 g ja aterian siitä saa lisämäällä puoli desiä kylmää tai kuumaa vettä. Puuro sisältää sekä hiilihydraattia, että proteiinia. Yhdessä annoksessa on noin 240 kaloria (eli 100 grammassa 484) ja proteiinia 10grammaa eli proteiinia tässä on enemmän kuin useimmissa retkieruokatuotteissa. Noshtin puurot pääsevät meidän retkiruokalistoille ehdottomasti heti kun saapuvat myyntiin ja vaikka Ella ei puuroista normaalisti retkillä perusta, niin näistä puuroista etenkin Rasperry peanut chocolate maistuu Ellallekin!


Tauot ja hyvät välipalat auttavat jaksamaan

Retkellä kuin retkellä on hyvä muistaa pitää taukoja. Tauoilla on aikaa napata lisäenergiaa, hörpätä juomaa, käydä pissalla sekä hengähtää ja antaa kropalle pieni tauko tarpomisesta sekä rinkan kantamisesta tai ahkion vetämisestä. Talvella kylmällä kelillä tauko ei aina houkuttele, mutta päivä sujuu varmasti mukavammin, kun muistaa riittävät tauot. Pakkaa taukotakkisi lähelle, jotta saat sen nopeasti päällesi sekä evästä lähimpiin taskuihin, jotta myös tankkaus onnistuu kätevästi. Pidemmän päälle riittävät tauot auttavat jaksamaan reissussa pidempään ja ylläpitää jaksamista sekä hyvää fiilistä.

Kaikki eväät eivät toimi kylmässä. Meillä käytössä on talvireissuilla olleet pähkinät ja kuivahedelmät sekä Nosht-vauhtikarkit, jotka pysyvät pehmeinä ja joita tekee mieli syödä aina. Nosht vauhtikarkit sisältävät optimaalisesti energiaa ja ovat vatsaystävällisiä. Meillä tuotteet ovat olleet käytössä kesät talvet ja hyvin erilaisilla reissuilla aina kesän melontaretkistä, ultrajuoksukilpailuihin sekä talvivaelluksiin. Myös monet eri maut tuovat vaihtelua, jolloin näihin herkkuihin ei todellakaan ehdi kyllästyä. Vinkiksi, että meillä on tapana pilkkoa lempparimakuja pienemmiksi paloiksi pieneen pussiin, jolloin herkkuja on helppo napsia tauon tullen sopivina suupaloina. Kuvassa näkyvä Snakpak on ”ruokatasku” eli kovaa käyttöä kestävä pikkueväiden kuljetuspussi. Sen voi pestä astianpesukoneessa tai laittaa vaikka pakastimeen. Tuote tulee myyntiin tulevana kesänä. Meillä Snakpak ja sinne pakatut vauhtikarkit ovat kulkeneen niin melontaliivin, kuin rinkan taskussakin. Pussukka on pitkäikäisempi kuin tavalliset pussit ja hyvin tiivis.


Vaelluspäivän ruoka ja vaellusrytmi

Meillä tavanomainen talven vaelluksen päivärytmi koostuu säännöllisistä ruokailuista, alustavasti suunnitellusta reitistä sekä päivän mittaan säännöllisesti pidetyistä tauoista. Vaikka et olisi suuntaamassa pitkälle vaellukselle, toimii tämä sama ohjenuora myös lyhyemmillä retkillä. Päivä alkaa energiapitoisella ja ravitsevalla aamiaisella kuten Nosht-puuro tai muu energiaa antava aamiainen. Pian aamiaisen ja aamutouhujen jälkeen lähdetään liikkeelle. Liikkuessa taukoja on hyvä pitää säännöllisesti ja meillä se useimmiten tarkoittaa noin 50 minuuttia liikkuminen + noin 10 minuutin tauko -rytmitystä. Lounas meillä usein on ruokatermarissa jo aamulla valmisteltuna, jolloin lounastauko on maksimissaan 30 minuuttia pitkä. Lounaan jälkeen jatketaan matkaa samoilla tauotuksilla. Leiripaikalle päästyä kannattaa napata ensimmäiseksi syötävää ja juotavaa, jotta jaksaa pystyttää leirin ja aloittaa illallisen valmistelun. Illallinen on päivän pääateria, jonka kylkeen me varataan lähes poikkeuksetta myös jälkiruoka. Lisäksi kylmien talviöiden varalle kannattaa makuupussiin napata vauhtikarkkeja, jos energiavaje tai kylmä iskee yön aikana. Öinen suupala antaa kropalle energiaa lämmittää.

Näillä ohjeilla ja vinkeillä ainakin meillä useammat reissut ovat menneet nappiin. Aina kannattaa varata mieluummin pientä extra evästä ja snaksejä mukaan, mikäli kylmä keli tai haastavat olosuhteet vievätkin energiaa enemmän tai ruoka vaan sattuu maistumaan hyvin. Ainakin meillä ruoka ja välipalat maistuvat retkellä poikkeuksetta mainiosti! Muista kuunnella kehoasi ja opetella askel askeleelta juuri sinulle sopivimmat käytänteet, sillä harjoitus tekee mestarin.

Aurinkoisia keväthankia ja seikkailuja!

Terkuin, Luontohaasteen Kaisa ja Ella

Categories: Yleinen

Tagged as: , , , , ,

Vastaa